I slutet av februari var polisens civilbil ute på E20 för att kolla att trafiken flöt som den skulle. I höjd med Fräntorpsmotet mot Partille fick patrullen span på en misstänkt fortkörare:
"Fordon kör om mig i höjd med Fräntorpsmotet. Bilen kör i hög fart och jag påbörjar ett efterföljande för att mäta bilens hastighet. Min hastighetsmätare visar på 125 km i timmen och framförvarande fordon kör ytterligare lite fortare då avståndet mellan våra bilar ökar. Jag mäter hastigheten under minst 500 meter”, berättar polisen i den anmälan som upprättas.
Vid Brodalens industriområde i Partille stannades föraren som inte alls förstod hur polisen kunde misstänka honom för fortkörning. Enligt föraren hade han kört i 80 km/h och hade varken mer eller mindre att tillägga eller säga.
Nyligen var ärendet uppe i Göteborgs tingsrätt som konstaterar att just efterföljandemetoden, som innebär att en polis i bil följer efter ett framförvarande fordon under en viss sträcka och samtidigt läser av hastighetsmätaren på den egna bilen, kan utgöra grund för bevisningen i sådana här mål.
Rätten ser polismannens anmälan som både trovärdig och tillförlitlig då det var klart väder och polisen uppgav att han hade ögonkontakt med fordonet under hela förloppet. Mätsträckan var 500 meter och anses tillräckligt lång för att kunna uppskatta hastigheten på ett korrekt sätt. Dock görs i sådana här fall ett så kallat säkerhetsavdrag på den uppmätta topphastigheten som slutligen hamnade på 112 km/h.
Rätten anser att det är styrkt att den 50-årige mannen körde för fort och dömer honom till att betala 3 600 kronor i böter.
LÄS MER:Greps för grov olovlig körning – skyller på autopiloten Nikola Tesla
LÄS MER:Man gjorde ”Hitlerhälsning” vid Systembolaget – döms
LÄS MER:Bil körde in i trädgård i Sävedalen