Nu kan superlångtradarna rulla genom Partille

Nu öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E20 i Partille kommun, rapporterar nyhetsbyrån Newsworthy.
– Så som jag förstått det så kommer lastbilarna inte att bli tyngre, utan bara längre, säger Torbjörn Andreasson, trafikingenjör vid Partille kommun.

ANNONS

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Partille kommun öppnas E20.

ANNONS

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar under fredagen – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Så blir det i Partille

En riktig nemesisbacke i Partille är den som leder till Jerikotunneln och vidare mot Lerums kommun. Årligen sker ett stort antal incidenter på platsen, och inte minst under vintern.

Trots lastbilarnas ökade längd tror inte trafikingenjören Torbjörn Andreasson att de nya fordonen kommer att påverka trafikflödet något mer än i nuläget.

– Så som jag förstått det så kommer lastbilarna inte att bli tyngre, utan bara längre. Jag tror därför inte att det kommer att bli fler tillbud i morgon än vad det gör idag, säger han.

Fakta

Långa lastbilar

1 december 2023 öppnar de första vägarna i Sverige för långa lastbilar (fordonståg) upp till 34,5 meter.

Vägnätet består dels av cirka ett cirka 450 mil vägnät som tidigare pekats ut som lämpligt, dels cirka 140 mil statliga anslutningsvägar till detta. Dessa har identifierats tillsammans med de kommuner som på något sätt berörs av det utpekade vägnätet.

Utöver detta tillkommer även de kommunala anslutningsvägar som identifierats i dialogerna.

Trafikverkets föreskrifter gäller de statliga vägarna, de kommunala vägarna tar respektive kommun beslut om.

Källa: Newsworthy

LÄS MER:Efter snökaoset på E20: ”Vi kan inte köra förbi andra fordon”

LÄS MER:Grönt ljus för reparationen av Jonseredsvägen i Partille

LÄS MER:Vem är den mystiske rondellmannen?

ANNONS