Kvdbil, en av Sveriges ledande bilförmedlare, sammanställer vartannat år statistik över hur stor del av alla bilar i landet som är laddbara och som på något sätt använder eldrift för att ta sig fram. Det handlar om rena elbilar och laddhybrider och statistiken bygger på registreringsuppgifter per kommun.
2022 års statistik kom i dagarna och skillnaden mot för bara två år sedan är stor, i Sveriges laddtätaste kommun Danderyd går 35 procent av bilarna på el mot 25 procent i Solna 2020. Även i resterande kommuner visas en ökning. Lägst andel laddbara bilar finns i Sorsele som knappt når upp till 0.5 procent.
Knappt tio procent i Partille
– Samtidigt som vi ser allt fler laddbara bilar på vägarna är det stora skillnader i landet. Även om priserna på elbilar kommit ner får man fortfarande betala mer än för en motsvarande bensin- eller dieselbil. Att välmående Danderyd placerar sig i topp är ingen slump, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Hur placerar sig då Partille på listan bland Sveriges kommuner? Jo, någonstans i mitten. 9.7 procent rullar runt med laddbart och då hamnar Partille på femte plats i Västra Götalands-regionen där Mölndal ligger etta med 16.9 procent och Bengtsfors sist med 2.4 procent.
LÄS MER:Satsning på laddstationer för elbilar i sin linda – Partille Energi planerar för fler
LÄS MER:Stort laddstöd till Partille – får mer än snittet i landet