Unga företagare pitchade affärsidéer i kommunhuset

I projektet Ung sommarföretagare får ungdomar i Partille starta egna företag. Det är en bra och lärorik erfarenhet som ungdomarna kan ta med sig i framtiden.
– Det handlar om att utveckla nya lösningar till utmaningar och den färdigheten har man nytta av i sitt arbetsliv, säger handledaren Mariah ben Salem Dynehäll.

ANNONS
|

Under den senaste veckan har åtta unga företagare mellan 15 och 17 år utvecklat företagsidéer i projektet Ung sommarföretagare. När projektet under måndagen gick vidare in i nästa fas var det dags för ungdomarna att pitcha sina idéer för representanter från kommunen och näringslivet.

På plats i kommunhuset är ett gäng ungdomar redo att presentera sina bästa säljargument för att locka potentiella kunder och marknadsföra sina företag. En av dessa är Ledjon Lehza, 17, vars företag satsar på smart elektronik. En av produkterna han tänker sälja är en plattform som kan värma eller kyla ned drickor.

– Jag har en stor målgrupp men även en stor produktkatalog. Det är många elektroniska produkter som ska underlätta människors liv, säger Ledjon Lehza.

ANNONS

Efter varje presentation har publiken möjlighet att ställa frågor om företagen och produkterna. Tanken är att tillsammans med de unga företagarna vässa företagsidéerna. Dessutom kan ungdomarna få tips och kontakter för att ta sina företag vidare till nästa nivå.

Husana Nabizadah, 16, har ursprungligen ungdomar som målgrupp för sitt företag som säljer frukostpåsar för dem som inte hinner äta frukost på morgonen. Efter hennes presentation berömmer flera i publiken idén och säger att hon kan bredda målgruppen eftersom även vuxna skulle vara intresserade av frukostpåsen.

Armband, digital marknadsföring och cykelkit

Det är tionde året Partilleungdomar erbjuds möjligheten att delta i Ung sommarföretagare. Mariah ben Salem Dynehäll är vd för Drivhuset i Göteborg och är med och utbildar ungdomarna i hur man startar och drivar eget företag.

– Det är jag som håller i utbildningen och tränar dem i affärsutveckling, hur man utvecklar en idé och paketerar det till ett attraktivt erbjudande, säger Mariah ben Salem Dynehäll.

Det har alltid funnits en stor bredd i produkterna och affärsidéerna som tagits fram i samband med Ung sommarföretagare, i år är inget undantag. Maisie Sténhoff, 17, gör handgjorda flätade armband med pärlor i vitt och guld. Leith Mahdi, 17, satsar på digital marknadsföring med mäklare som särskild målgrupp.

Ungdomarna visar upp hemsidor, Facebooksidor och Instagramkonton tillägnade sina företag. Mariah ben Salem Dynehäll uppmanar alla i rummet att gilla och dela vidare informationen på sina sociala medier.

Arild Erikmats, 16, ska med hjälp av 3D-printing skapa produkter och sätta ihop kit man kan använda för att själv uppgradera och reparera cykeln. Han brinner för mountainbike och med företaget får han tillfälle att arbeta med sitt intresse och sprida det vidare.

– Det är ett bra sätt att dela det med andra så de också kan uppleva hur roligt det kan vara med cykling, säger han.

På en vecka har ungdomarna gått från att knappt ha någon idé till att nu nästan ha färdiga erbjudanden redo att presenteras för kunder. Mariah ben Salem Dynehäll är imponerad över utvecklingen.

– De har en otrolig förmåga att lära och omsätta till handling på kort tid, säger hon.

Stor entusiasm bland publiken

Med på presentationerna finns även representanter från bankerna Swedbank och SEB som bland annat hjälper ungdomarna sätta upp Swishkonton till sina företag. Flera av ungdomarna får redan på mötet sina första kunder.

Lukas Blomgren Dahl, 16, erbjuder med sitt företag tvätt av både bilens ut- och insida hemma hos kunden eller medan kunden är på jobbet. Genom sitt jobb på en biluthyrningsfirma har han erfarenhet av att tvätta bilar. Efter sin presentation får han lämna sitt telefonnummer till flera personer ur publiken.

Erica Geramyari, 17, slår ihop två affärsidéer till en, hon ska nämligen sälja jordgubbar samtidigt som hon spelar gitarr.

– Sälja jordgubbar verkar vara en business som går bra och jag har alltid haft ett stort intresse för att spela gitarr så det fick bli någonting däremellan.

En av åhörarna ska ha en familjefest senare i augusti och erbjuder Erica att sälja sina jordgubbar där.

Sist ut att presentera sin idé är Ronja Rylander, 15. Hon har inspirerats av sin pappa som skapat ett datorprogram som kan beräkna klimatpåverkan. Ronja vill göra det enklare för företag och privatpersoner att själva räkna ut sitt ekologiska fotavtryck genom en app. Företag ska kunna lägga in sina körjournaler i programmet för att se vilken klimatpåverkan deras körning har.

– Jag tror att min idé kan bli ett jättebra och viktigt verktyg för att kunna klimatkompensera, säger Ronja Rylander.

Finns möjlighet att fortsätta driva företaget

När presentationen är klar börjar ungdomarna och kommun och näringslivets representanter genast utbyta kontaktuppgifter. Härnäst ska de unga företagarna fortsätta marknadsföra sina företag samt börja producera produkter och utveckla sina tjänster. För de som vill finns det möjlighet att fortsätta driva företaget även efter sommaren.

Att vara med i projektet beskrivs av alla ungdomar som en nyttig erfarenhet.

– Det är bra träning inför framtiden då man kanske har ett eget företag. Det är alltid bra att börja tidigt, säger Erica Geramyari.

LÄS MER:Una Mundzic tilldelas entreprenörsstipendium

LÄS MER:Lucas, 20, satsar som företagare – vill bli bäst på bilvård

LÄS MER:10-årsjubileum för satsningen Ung sommarföretagare

ANNONS