Biltema gör upp med Gekås om stort marknadspris

Snart ska detaljhandels 10 bästa företag utses.
Och i kategorin diversehandel är Biltema, där nystartade varuhuset i Partille ingår, en av finalisterna. För att lyfta pokalen måste man dock besegra bland annat marknadsbjässen Gekås i Ullared.
– Det är jättekul att få en sådan uppmärksamhet, säger Magnus Joersjö som är varuchef på Biltema i Partille.

ANNONS
|

Tävlingen kallas Market Awards och årets upplaga är den första i vad man hoppas på ska bli en prestigefylld ranking över diversehandeln i Sverige.

Bakom listan ligger tidningen Market och för att ta fram finalisterna till listan som ska kokas ner till de tio bästa företagen har man tagit hjälp av bland annat Center of Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm tillsammans med undersökningsföretagen Xtreme Insights och Better Business World Wide.

Företagen har valts ut efter en sammanvägning av en mängd olika data och parametrar – ekonomiska nyckeltal som omsättningstillväxt och lönsamhet, kundnöjdhet, varumärkets styrka och utveckling samt innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

ANNONS

Gör upp med Gekås

Totalt har 30 finalister utsetts, dessa är uppdelade i tio olika kategorier och i kategorin diversehandel finns Biltema representerat. Biltemas huvudkontor och ett av deras nyaste varuhus ligger i Partille. För att ta hem priset måste man dock besegra marknadsjätten Gekås i Ullared och företaget Rusta.

Magnus Joersjö är varuchef på varuhuset som frontar Biltema för Partilleborna. Han är glad över att Biltema nominerats.

– Det är jättekul att få en sådan uppmärksamhet. De vi konkurrerar med i vår kategori är starka varumärken, det ska bli jätteintressant att se vem som tar hem det i slutändan, säger han.

Hur har det gått sen ni drog igång för ett år sedan?

– Det har känts jättebra. Framförallt är det responsen från Partilleborna och våra kunder som har känts jättepositiv redan från början. Det är en utmaning att öppna ett nytt varuhus på en ny marknad, men jag tycker att det har gått över förväntan.

Vad är ert framgångskoncept, skulle du säga?

– Självklart måste vi vara ekonomiskt drivna, men det måste alla företag. På ett annat plan så ska kunderna må lite bättre oberoende av om de köpt en korv, ett bilbatteri eller bara tittat runt. Det är nog enda sättet att bli lite unik i den konkurrens som råder och det försöker vi verkligen jobba på. Löser man den biten så får man med sig mycket gratis.

Vinnarna i varje branschkategori kommer slutgiltigt att utses och offentliggöras onsdagen den 19 oktober vid en exklusiv festmiddag för alla finalister i Spegelsalen på Grand Hôtel. Då presenteras också en totalsegrare – detaljhandelns allra bästa företag 2022.

LÄS MER:Så hamnade Biltemas flaggskeppsvaruhus i Partille

LÄS MER:Biltemas körv är överallt – men hur smakar den egentligen?

LÄS MER:Efter Ikeas höjning av priset på korven – nu kontrar Biltema

ANNONS