Rektorn slår larm – stor variation i elevers baskunskaper

Majoriteten av niondeklassarna i Göteborgsregionen höjer sina betyg inför slutantagningen till gymnasiet. Men när det väl är dags för de högre studierna att dra igång menar Susanne Krook, rektor på Partille gymnasium, att elever med samma slutbetyg kan uppvisa stora skillnader i sina baskunskaper.
– Det får inte bli inflation i betygen, nu jobbar man för att nationella proven ska betyda mer, säger hon.

ANNONS
|

I juni stod det klart att närmare 90 procent av alla 11 272 niondeklassare i hela Göteborgsregionen antagits till den utbildning de önskat. Tre fjärdedelar blev antagna till sitt förstahandsval – allt tack vare att de hade de betygen som krävdes.

Vikten av att få bra slutbetyg ställs på sin spets när niondeklassarna läser sin sista termin i grundskolan under våren, och en majoritet höjer faktiskt sina slutbetyg i jämförelse med höstbetyget året innan.

Hur väl de betygen motsvarar elevens faktiska baskunskaper är däremot en ständigt debatterad fråga och något som skolan arbetar hårt för att främja. Men enligt Susanne Krook, rektor vid Partille gymnasium är det fortfarande en lång väg kvar att gå innan skolväsendet kan uppnå det målet.

ANNONS

– Ibland måste man fråga sig hur det faktiskt gick till att eleverna fick ett godkänt betyg med tanke på de baskunskaper eleverna har, säger hon.

”Skolor är olika frikostiga med betygen”

Efter tio år på skolan har hon en god insikt i skolans arbete och trycker på vikten av att betygen motsvarar elevens kunskaper.

– Just nu jobbar man för att nationella proven ska betyda mer, det får inte bli inflation i betygen.

Susanne Krook lyfter också frågan om friskolorna som blivit allt mer populära i regionen, vars politik och vinstintressen tagits upp för debatt inför valet.

Begreppet ”glädjebetyg” har också myntats i samband med friskolornas betygsättning, där både forskning och lärare vittnat om att friskolekoncerner sätter högre betyg i större utsträckning än andra skolor.

– En del friskolor är frikostiga med betygen, jag har haft elever som slutat för att få högre betyg på en annan skola. Vi slåss mot väderkvarnar där.

”Vad ett C innebär kan skilja sig åt”

Något som också får betydelse för gymnasieskolorna kopplat till elevernas betyg är att dra till sig motiverade elever. En fråga som Susanne Krook menar att skolan arbetat med under lång tid och nu börjar se resultat på.

– Vi ville ju höja statusen på skolan, för tio år sedan hade vi ganska dåligt rykte. Nu har vi börjat få in ambitiösa elever som i sin tur drar med sig andra. Vi har en bra elevkategori i dag.

Hon nämner att andelen som tar examen ökat från 67 procent 2017 till 87 procent 2021. Men förutom resultaten jobbar de också med att få till ett förädlingsvärde.

– En klass som kommer in på skolan med högre betyg ska också gå ut med högre betyg. Men även här spelar betygsinflationen in, det är svårt att mäta förädlingsvärdet när eleverna kommer från olika grundskolor. Vad ett C innebär kan skilja sig mycket åt.

LÄS MER:Kunskaperna bland nior skiljer bland skolor i Partille

LÄS MER:Storsatsning på skolan – i nyklubbade budgeten

LÄS MER:Svårfyllda platser på Partille gymnasiums naturprogram

ANNONS